sk

 

 

ZÁZRAKY SALSY 

 

"Ohnivý kôň so srdcom Škorpióna" 

 

 

  - súkromné kurzy vo Vašej lokalite

  - zdokonaľovanie tanečného prejavu

- prispôsobenie individuálnym požiadavkam tanečníkov

      

 

 

 

 

Moji milí priatelia.


.. ale som Vás pekne oslovil a hneď v úvode :-), však :-)

Ale nie sme tu kvôli komplimentom.
Ideme predsa hovoriť o SALSE !!

Áno, o:

  • S - ako SKVELOM :-)
  • A - AFRO- ( existuje aj afro-Salsa :-) ) DIZIAKÁLNOM :-)
  • L - LATISNKOAMERICKOM :-)
  • S - STIMULAČNOM :-)
  • A - ANTISTRESE :-) - a to hlavne pre mňa

 

 

 

 

Poďme k veci: Ako som sa dostal k Salse ja.

Retrospektívne:
V detstve som tancoval v nefolklórnych tanečných súboroch a potom, keď bol „..teen“ čas „tanečných“ pestoval som iné „športy“ :-), takže túto kapitolu tanečných som neabsolvoval, ale pre tých, ktorí sme si to „odpracovali“ na dedinských tanečných zábavách nebola táto etapa nevyhnutne nepostrádateľná pre „prežitie“ v ďalšom živote.

Páčila sa mi však veľavravná citácia z tanečných od jedného môjho kamaráta Petra, vraj: „kontakt bránicou“ – no neznie Vám to lákavo?

A pred rokom „zodvihol som SVOJE ZRAKY :-)“ od práce a pri jednej návšteve Večierky som si prečítal plagát s pozvaním na kurz Salsy.
Tak sa to všetko začalo.

Odvtedy už v rieke pretieklo veľa vody.
Tak isto sa veľa udialo v mojom živote.
Ale uvedomujem si, že pri mnohých veciach, ktoré sa odohrali, bola prítomná Salsa
– aj keď niekedy len v „podprahovej“ rovine ( termín „podprahová“ som si zvlášť obľúbil :-) ).

 

Ako som to myslel?

 

UVOĽNENIE

Predstavte si uťahaného človeka, vykonávajúceho zodpovednú, zaťažujúcu, náročnú prácu, ktorá ho chce celého ale ktorý sa tiež rád uvoľní, zabaví a stretne so zaujímavými ľuďmi.
Takýto človek príde na kurz, kde počuje rytmickú hudbu,
z ktorej priam SÁLA hrejivé oranžové zapadajúce slnko,
južanský rytmus a temperament.
Hudbu, ktorá ho unáša ďaleko preč od všednosti každodennej reality.
Ponúkne mu uvoľnenie, rozptýlenie a vyčarí úsmev na tvári.
Atmosféru, kedy môže byť sám sebou a nebrať ohľad na to,
či ho niekto pozoruje, posudzuje a hodnotí.
Takáto premena sa vždy deje so mnou počas rozcvičky pred kurzom.
Padajú konvencie, zábrany, predsudky a zostáva len tanec a zábava.

 

 


 

PROCES

Medzi nami „iskričkami“: vôbec to tak nie je.
Tu všetci všetkých hodnotia.
Vás budú hodnotiť, odkedy Vás prvý krát uvidia:
Váš zovňajšok, Váš prejav, Vaše držanie tela, Vaše pohyby
( pretože telo rozpráva! A oni a Vy budete telom hovoriť a počúvať = komunikovať :-))
Budú sa na Vás pozerať, keď budete tancovať.
Budú Vás hodnotiť a Vy budete hodnotiť ostatných.
Každý pohyb, každý krok a každú chybu.

Zdajú sa Vám tieto tvrdenia rozporuplné?
O tom to je.

Odohráva sa tu DIKTÁT projekcie:
Aký ja mám k okoliu postoj, taký istý očakávam – je to podvedomé.
Preto ľudia, ktorí radi posudzujú sa nedokážu na parket ani len postaviť.
Neunesú tú strašnú záťaž vlastných negatív,
ktorými tak s obľubou častujú svoje okolie.
Môžete mi veriť, hovorím z vlastnej skúsenosti :-).
Na prvej Salsa party, keď som ešte nevedel urobiť ani krok,
som mal takú strašnú trému, že som ledva voľnou chôdzou prešiel
„cez prestávku“ po parkete na toalety.

Na parkete sa však dejú ZÁZRAKY.
To je priestor FOKUSU.
Ak naň niekto vstúpi a tancuje, začnú sa diať ozajstné divy.
Z parketu sa už nikto nevráti rovnaký, ako naň vkročil.
Pohľady okolia z parketu robia miesto,
kde sú znásobované a zviditeľňované všetky prednosti
a všetky nedostatky tancujúcich.

Prebieha tu pravý osobnostný rast raketovou rýchlosťou,
ktorý ide ruka v ruke s nekompromisnou konfrontáciou
zoči-voči s vlastnými nedostatkami.
Často dosť bolestivou.
Efekt je však nad všetko úsilie: tak ako
REŤAZ JE TAKÁ SILNÁ, AKÉ SILNÉ JE JEJ NAJSLABŠIE OHNIVKO,
tak odstraňovaním nedostatkov (slabých ohniviek)
sa človek zdokonaľuje a získava nové schopnosti.

Šikovný a nadaný tanečník žne uznanie férového okolia, obdiv slabších
ale pozor, aj závisť neprajníkov,
ktorým to až tak nejde a namiesto sústredenia sa na vlastný rast a
namiesto ochoty vynakladania úsilia zlepšiť sa
uprednostňujú kritiku a zhadzovanie.

Čo si budeme hovoriť: ako v každej poriadnej džungli :-).

 

Buďte v strehu. Pripravte sa :-).

 

Ide o to, uvedomiť si, čo je pre mňa dôležitejšie:
- či to, ako sa ja cítim pri tanci, čo mi tanec prináša
alebo to, čo si o mne niekto myslí alebo hovorí.

KTO je pre Vás AUTORITOU vo Vašom živote?
VY alebo Tí ostatní?

Nebudete sa učiť iba Salsu
ale aj komunikačné zručnosti a tímové povedomie.

 

Tancujú vždy dvaja.

Ako podržať partnera, ak mu to nejde.
Ako zachovať dôstojnosť partnera.
Ako ho povzbudiť a dodať sebadôveru, sebaistotu, ak ju stráca.
Ako byť trpezlivý, kým sa to partner naučí, ak to mne už ide.
Ako sa na vlastných chybách dobre zabaviť a tak ľahšie napredovať.
Potom už chyby budete vyhľadávať, aby ste sa zabavili
a budete napredovať úžasnou rýchlosťou.

Všetci, ktorí sa chcú učiť, snažia sa a prekonávajú,
DRŽÍM VÁM PALCE.!!!
Stretneme sa na parkete. :-)

Učenie je proces.
Ako čistenie cibule.
Postupne odlupujeme svoje žlté šupy až zostáva čistá cibuľa.
.. Plakať nemusíte :-) ..

Je to opäť podobné, ako učenie cudzieho jazyka:
nemusím byť hneď zo začiatku 100%-ný.
Aj 1% je viac ako 0 !!!

 

Skúšam, tancujem, aj keď s chybami, ale TANCUJEM.

 

Skúšam to znova a znova a podľa jednej peknej myšlienky:
„Toto skúšanie je lepšie ako Boh, lepšie ako Budha, len pokračuj stále ďalej“ :-).

 

 

MASÁŽ

Salsa sa tancuje celým telom a ako prvé som si všimol,
že pohybom ramien, krúžením, uvoľňujem hornú časť chrbta a pliec,
ktoré mám po práci pri počítači veľmi tuhé.
Ak sa niekedy uvidíme, ukážem Vám, čo som myslel.
Táto oblasť je vraj „skladisko“ negatívnych emócií
– veď si len spomeňte tie ľudové popisy:
.. má toho veľa na pleciach
.. veľa si naložil na plecia
.. nesú svoj život na pleciach
Tancovaním Salsy to STRASIETE zo svojich pliec – aspoň počas kurzu určite :-).

 

 

 

 

 

ENERGIA

Existujú postupy, kedy je dôležité vnímanie toku energie človekom.
Modely stimulácie týchto energetických tokov sú rôzne.
Niektoré používajú ako prameň energie vesmírny priestor
a niektoré zasa energetické zdroje, ktoré sú v človeku.
Niektoré metodológie používajú veľmi často ako energetický zdroj v človeku energiu KUNDALINY, sústredenú v priestore panvy človeka a zobrazovanú v podobe skrúteného hada. Táto energia poskytuje rôzne možnosti pri jej rozumnom použití a ovládnutí.
Pri tancovaní Salsy sa mi stáva, že zažívam euforické stavy a podobne to popisujú niektorí ďalší známi, ktorí to tiež prirovnávajú k eufórii, či tranzu.
Vysvetľujem si to tak, že pohyby panvou, vykonávané pri tancovaní Salsy, čiastočne „šteklia“ energiu Kundaliny, ktorá je pomaličky vypúšťaná a RIADENE, postupne, pomaličky uvoľňovaná zo svojho zdroja, z panvy a prepúšťaná do tela,
kde spôsobuje euforické stavy, uvoľnenie blokov, osvieženie, posilnenie.

A máme tu DROGU! 100% LEGÁLNU. A drogovo závislých :-).
Niekde je popisovaná ako VÍRUS, či „SALSA-POZITÍVNY“.
VITAJTE v KLUBE :-).

 

 

PREVOD INFORMÁCIÍ

Je tu ešte jeden zaujímavý prvok, ktorý hrá svoju úlohu.
Existujú mystické polohy a pohyby tela,

keď naše TELO je jediným KANÁLOM komunikácie s okolím,

cez ktorý prijímame informácie.
Niektoré poznatky a informácie nie je možné preniesť z jedného jedinca na druhého verbálnym alebo písomným podaním.
Je potrebné ich zažiť.
Precítiť v určitej polohe tela, v určitom pohybe posolstvo,
ktoré sa k nám dostáva prostredníctvom tela a jeho polohy.
Telo človeka reprezentuje podvedomie človeka,
ktoré má prístup k všeobecne platným poznatkom.
Načúvajte pozorne :-).

 

FITNESS :-)

Už ste si zatancovali približne 6 hodín v jednom kuse?
A vládali ste :-)?
Pri Salse je to lepšie ako vo fitnessku „naťahovať“ železá.
Zacvičíte si, ponamáhate sa, lebo tu „IDEŠ :-) = GÓÓÓ!“ a pri hudbe.
Dá to zabrať ísť nejaký čas naplno a v rytme.

Určite na sebe objavíte nové svalstvo :-),
najmä pri príbuzných tancoch ako napr. REGGEATON

Na párty by sa nemuselo fajčiť..

Keď sa bude Salsa tancovať cez deň a na čerstvom vzduchu,
ako sa na poriadny TANEC ULICE patrí,
bude jednou z najlepších pohybových aktivít pod Slnkom ...
a keď sa bude tancovať aj pod Mesiacom :-).. nemusíme už vôbec prestať.

 

 

SOCIETA a STATUS, PRESTÍŽ a KASTÁCIA

Ak prídete na kurz, ocitnete sa v spoločnosti podobných ľudí, ako ste Vy:
majú radi hudbu a tanec, sú cieľavedomí.
Už ste skúsili ako začiatočník pár náročnejších prvkov? A javili sa Vám ťažké?
Ale nehovorte :-). To mi je novinka.
Vôbec nie sú jednoduché.
Sú náročné. SÚ INÉ!
Salsa je tanec, ktorý sa tancuje na odlišný rytmus ako bežná európska,
či severoamerická popová alebo rocková hudba.
Dynamika pohybu je tu lepšie ukrytá – nenápadná a pritom pôsobivá.
Rockový rytmus (tiež prevzatý z Afriky) má dve doby:
prvá, druhá. Dôraz je kladený na druhú.
Salsa sa tancuje na štyri doby, kde štvrtá NIE JE :-).
Aby som neodbočoval - rytmus ešte rozoberieme neskôr – tááákže,
Ako som už spomenul, na kurze stretnete ľudí, ktorí sú cieľavedomí,
pretože pri učení sa musia prekonávať, musia vystúpiť zo svojej „ZÓNY KOMFORTU“
a učiť sa nové kroky, učiť sa tancovať inak,
pohybovať sa inak, musia „skloniť hlavu“,
odložiť svoje EGO, odložiť svoju hrdosť a učiť sa niečo nové.

 

Kurzy sú filter,

ostro SELEKTUJÚ ľudí na:
tých, ktorí ani nezačnú,
tých, ktorí začnú ale nepokračujú
a nakoniec sú tí, ktorí zostanú.

Myslíte, že je to také jednoduché?

Na SALSA párty sú 2 druhy ľudí:
Tí, ktorí tancujú
a tí, ktorí sa pozerajú..

 

KAM PATRÍTE VY?

 

ORIGINALITA, OSOBITOSŤ


Ja som človekom, ktorý má rád tvorivosť, voľnosť, a tu to dostávam.
Na kurzoch sa učia prvky, ktoré sú základné stavebné – otočky, prevedenia..,
ktoré sa v tanci kombinujú, upravujú,
je tu široká škála možností, ako keď sa učíte cudzie slová v cudzom jazyku a tiež gramatiku.
„Text“ už píšete sami = používate naučené zvyky a pravidlá voľne,
podľa svojej nálady a podľa svojho temperamentu.

Salsa je tanec mnohých „tvárí“, pretože v rôznych krajinách a tiež miestach jednej krajiny sa tancuje trochu inak a to je na nej krásne.
Naučíte sa pár prvkov, tancujete v rytme a necháte sa inšpirovať hudbou,
partnerom a atmosférou podniku.
Tanec je možné ozvláštniť vlastným prístupom.
Každý z nás je iný a každý aj inak tancuje.
Vytvorte si svoj štýl a darujte ho ako darček svojmu partnerovi.
Bude príjemne prekvapený a tešiť sa vždy na nové „obdarovanie“:-).

Každý tanec je jedinečný – nikdy, s nikým nezatancujete jeden tanec rovnako.

Môžete kombinovať a upravovať prvky, dokonca tvoriť vlastné
a tým sa to všetko začína.

 

 

 

              

 

 

 

MUŽ VEDIE ŽENU

 

Ja práve pre toto Salsu MILUJEM.

 

Tu je apiori DANÉ, že v tanci muž vedie ženu, lebo muž má G..E :-).
Opäť SELEKCIA: teraz v podobe mužov, schopných viesť
a žien, schopných nechať sa viesť.
Niekto môže povedať, že muži to tu majú ťažšie,
pretože okrem tanca musí muž MYSLIEŤ dopredu.
Muž je nútený ďalej rozvíjať svoj prirodzene dominantný aspekt vzťahu so ženou: ROZUM. Žena zasa naopak je nútená vycítiť, čo sa bude o chvíľu tancovať a teda opäť ďalej rozvíja svoj prirodzene dominantný aspekt vzťahu s mužom: CIT.
Úžasné. :-)


Čo krajšie nám mohla priniesť kakaová pokožka latinoameričanov?

 

 

TRH, BIZNIS

SALSA sa stala predmetom predaja – je to TOVAR, a KNOW HOW,
ktoré je odovzdávané tanečníkmi, ktorí ho ovládajú lepšie,
tím, ktorí ho ešte neovládajú.
Vtrhla do našich končín a šíri sa „ako vírus“.
Šíri sa jej „obchodná značka“, jej „obchodné meno“, čím rastie jej hodnota.

NIK NA ŇU NEMÁ L I C E N C I U !! Krásne.

Licenciou je ľudský prístup k okoliu, zručnosť v zvládaní konfliktov, obľúbenosť, tolerancia, férový prístup, tímový duch, trpezlivosť, zmysel pre humor a iné „obyčajné“ hodnoty.

 

 

RASA

Kolískou Salsy sú štáty Latinskej Ameriky,
kde obyvateľstvo má svoje prakorene v čiernej Afrike.
Salsa je komodita, ktorá poskytuje možnosť obyvateľom týchto krajín,
predkovia ktorých boli masovo vraždení, zotročovaní,
a pokladaní za nižšiu rasu či označovaní za

„obyčajných špinavých černochov“, aby písali novú kapitolu.

Potomkovia čiernej rasy učia tancovať bielu rasu.

Ako šibnutím čarovného prútika sa „špinavý černoch“ stáva Bohom,
ktorého belosi na každej párty obdivujú.


HA.

Čo také silné a životaschopné je v tanci,
ktorého rytmus a pohyby prežili stáročia a stále ďalej fascinujú?

 

 

REVOLTA A PREŽITIE

Je tu tiež KUBA - štát, kde je Salsa jedným z najrozšírenejších tancov
a ktorá je jedným z posledných štátov „diktatúry proletariátu“.

A je tu Salsa – tanec ulice.

Na Kube sa tancuje úplne všade.


Ľudia z Kuby jazdia na autách, ktoré sú inde vyleštené už len v zbierkach veteránov.
Ľudia z Kuby žijú a pracujú v režime,
ideológia ktorého je v mnohých iných kútoch sveta považovaná za prekonanú.
Ideológiu, ktorá nie je životaschopná, nespravodlivá,
bez práva na slobodný názor, nedemokratická.

Spev a tanec sa NEDÁ zakázať ( ..spev iba v Pyšnej princeznej :-) ).

V Salse je všetok ÚNIK z režimu a všetok VZDOR.


Kubánci nesmú hovoriť a robiť čo chcú,
ale môžu spievať a TANCOVAŤ, stále, vždy a všade.
Tanec im nik nemôže zobrať.

 

Trstina, cigary a Salsa tu boli,

keď tu ešte nebol Castro
a tak isto tu budú,

keď tu už Castro nebude.

 

Kubánec v zahraničí sa väčšinou dostane len k podradnej práci
- tak ako donedávna Slovák.


Inštruktori Salsy sú svetlou výnimkou.
Ako už bolo spomenuté, inak nekvalifikovaní,
učia tanec kvalifikovaných belochov, ktorí im za to platia.
Tak tanec živí svojho nositeľa.
A zasa prežíva aj ostrej konkurencii.

 

ADIOS :-)

 

SALSA sa nelúči.. ešte o nej budete počuť :-).

A Vy, len ..choďte stále ďalej..

 

SHOW MUST GO ON ... !!!

Ak spadnete, vždy treba vstať iba raz :-).

 

SHOW MUST GO ON ... !!!

 

 

 

 

 

 

 

 

MUŽ A ŽENA .. a .. ako „na to“  :- )   

 

Salsa je tvorivý tanec.

Prvky sa môžu obmieňať a čiastočne upravovať podľa želania.

Salsa sa tancuje uvoľnene, s radosťou a úsmevom na tvári :- )   

T.j. nie som v strese, aby to bolo a vyzeralo perfektne.

Tancujem, aby som sa zabavil a pritom si zatancoval  :- )

 

Prvý a základný predpoklad dobrého tanca 2 partnerov je,

že musia byť dobrí kamaráti so všetkým, čo k tomu patrí ale najmä: dôvera.

 

MUŽ VEDIE ŽENU a to, čo sa tancuje, t.j. aké prvky,

ako sa opakujú, striedajú, obmieňajú .. určuje muž.

To, čo najlepšie môže žena urobiť pre tanec je,

že je milá, ústretová, poddajná :- ), prispôsobivá, chápavá.

Nič nerobí z chyby muža, nedostatkov a rozpakov.

Jej úlohou je uvoľniť, vytvorit atmosféru,

aby bolo pre muža radosťou s ňou tancovať.

Nehovorí, ako sa to má tancovať, nenapomína ho.

musí sa čarovne usmievať :- ), vcítiť sa do muža, čo práve potrebuje,

aby vedel, čo a ako a sám na to prišiel..

 

Muž vedie ženu .. neznamená, že jej rozkazuje a ona poslúcha.

Úlohou muža je dávať žene čitateľné SIGNÁLY,

čo chce, aby tancovali a ako to má vyzerať.

Signály musia byť jasné, zreteľné, jednoznačné, isté

ale jemné, ohľaduplné .. “nepretláčam ju a nelámem jej ruku“.

Musí viesť s ohľadom na možnosti partnerky,

či bude schopná zatancovať, to čo si predstavujem.

 

Ak má partner možnosť, má aj zodpovednosť.

Je vo väčšej miere zodpovedný za to, ako tanec vyzerá.

Musí voliť prvky podľa schopností partnerky.

Berie ohľad na to, či je začiatočníčka alebo pokročilá.

Tiež berie ohľad na individuálne dispozície partnerky.

Robí všetko pre to, aby jej tanec priniesol radosť.

 

Ak žena nevie, čo má tancovať, nemá signál,

alebo má slabý, zle čitateľný, nezrozumiteľný,

tancuje základný krok.

Tu je vhodné pripomenúť, že žena tancuje podľa signálov muža,

nič viac, nič menej a nič iné.

Ak cíti, že má v tanci využiteľný priestor,

môže tanec vhodne ozvlášniť:

pekný pohyb rukou, pohladenie, mávnutie.

Ak partner robí "sólo", žena je „strážcom rytmu“.

 

Partneri na seba navzájom nezvaľujú vinu, ak sa niečo nepodarí:

to je tvoja chyba, to si tak nemal a pod., ani len náznakom..

Partneri su navzájom k sebe ohľaduplní, tolerantní.

Ak niekto urobí chybu, môže sa za ňu partnerovi ospravedlniť.

 

Najlepšie obaja urobia, ak sa na chybách zabávajú,

potom sa už chýb neboja, ale ich sami vyhľadávajú :- )

to je najlepsia cesta k uvoľnenosti a napredovaniu.

Samozrejme nadhľad s mierou,

aby to nakoniec ešte aspoň trochu vyzeralo ako Salsa  :- ).

 

Partneri sa aspoň občas pozrú navzájom do očí, usmejú sa na seba.

K tancu patrí trochu predvádzania a divadla pre divákov, veselé prvky.


Výhodou je, ak partneri prejavia romantiku, vášeň

a aspoň čiastočne ukážu intimitu.

Je to vidieť a je potom na nich pekný pohľad :- ) 

 

 

 

 

 

 

MICHAEL CHACON,
VIDA ES UN CARNAVAL
ŽIVOT JE KARNEVAL

 

TODO AQUEL QUE PIENSE
QUE LA VIDA ES DESIGUAL,
TIENE QUE SABER QUE NO ES ASI,
QUE LA VIDA ES UNA HERMOSURA,
HAY QUE VIVIRLA.
TODO AQUEL QUE PIENSE
QUE ESTA SOLO Y QUE ESTA MAL,
TIENE QUE SABER QUE NO ES ASI,
QUE EN LA VIDA NO HAY NADIE SOLO,
SIEMPRE HAY ALGUIEN.

 

VŠETCI TÍ, KTORÍ SI MYSLIA,
ŽE ŽIVOT NIE JE FÉR,
MUSIA VEDIEŤ, ŽE TO NIE JE TAK,
PRETOŽE ŽIVOT JE KRÁSNY,
LEN HO TREBA ŽIŤ.
VŠETCI, KTORÍ SI MYSLIA,
ŽE SÚ OSAMELÍ
A ŽE PRETO JE TO ZLÉ
MUSIA VEDIEŤ, ŽE TO NIE JE TAK,
PRETOŽE V ŽIVOTE NIK NIE JE SÁM,
VŽDY TU EŠTE NIEKTO JE.

 

R: NO HA QUE LLORAR,
QUE LA VIDA ES UN CARNAVAL,
ES MAS BELLO VIVIR CANTANDO.
OH, OH, OH, AY, NO HAY QUE LLORAR,
QUE LA VIDA ES UN CARNAVAL
Y LAS PENAS SE VAN CANTANDO.

 

HÉJ, NIE JE POTREBNÉ PLAKAŤ,
PRETOŽE ŽIVOT JE KARNEVAL,
A JE OVEĽA KRAJŠIE ŽIŤ SPEVOM,
OU, HÉJ, NIE JE POTREBNÉ PLAKAŤ,
PRETOŽE ŽIVOJ JE KARNEVAL
A VAŠE BOLESTI MÔŽU POMINÚŤ SPEVOM.

 

TODO AQUEL QUE PIENSE
QUE LA VIDA SIEMPRE ES CRUEL,
TIENE QUE SABER QUE NO ES ASI,
QUE TAN SOLO HAY MOMENTOS MALOS,
Y TODO PASA.
TODO AQUEL QUE PIENSE
QUE ESTO NUNCA VA A CAMBIAR,
TIENE QUE SABER QUE NO ES ASI,
QUE AL MAL TIEMPO BUENA CARA,
Y TODO PASA.

 

VŠETCI TÍ, KTORÍ SI MYSLIA,
ŽE ŽIVOT JE VŽDY TRPKÝ,
MUSIA VEDIEŤ, ŽE TO NIE JE TAK,
ŽE SÚ LEN ZLÉ ČASY
A TIE VŽDY POMINÚ.
VŠETCI, KTORÍ SI MYSLIA,
ŽE TO SA NIKDY NEZMENÍ,
MUSIA VEDIEŤ, ŽE TO NIE JE TAK,
ŽE ZLÉ ČASY SA OTOČIA A POMINÚ.

 

AY, NO HA QUE LLORAR,
QUE LA VIDA ES UN CARNAVAL,
ES MAS BELLO VIVIR CANTANDO.
OH, OH, OH, AY, NO HAY QUE LLORAR,
QUE LA VIDA ES UN CARNAVAL
Y LAS PENAS SE VAN CANTANDO.

 

HÉJ, NIE JE TREBA PLAKAŤ,
LEBO ŽIVOT JE KARNEVAL,
JE OVEĽA KRAJŠIE ŽIŤ SPEVOM.
OU, HÉJ, NIE JE TREBA PLAKAŤ,
LEBO ŽIVOT JE KARNEVAL.
A VAŠE BOLESTI POMINÚ SPEVOM.

 

PARA AQUELLOS QUE SE QUEJAN TANTO.
PARA AQUELLOS QUE SOLO CRITICAN.
PARA AQUELLOS QUE USAN LAS ARMAS.
PARA AQUELLOS QUE NOS CONTAMINAN.
PARA AQUELLOS QUE HACEN LA GUERRA.
PARA AQUELLOS
QUE VIVEN PECANDO.
PARA AQUELLOS NOS MALTRATAN.
PARA AQUELLOS QUE NOS CONTAGIAN.

 

PRE TÝCH, ČO SA STÁLE SŤAŽUJÚ,
PRE TÝCH, ČO LEN KRITIZUJÚ,
PRE TÝCH, ČO POUŽÍVAJÚ ZBRANE,
PRE TÝCH, KTORÍ NÁS POŠPIŇUJÚ,
PRE TÝCH, KTORÍ ROBIA VOJNU,
PRE TÝCH, KTORÍ ŽIJÚ V HRIECHU,
PRE TÝCH, KTORÍ NÁS ZNECHUCUJÚ.

 

 

 

BÉSAME MUCHO

Bozkávaj ma silne

 

 

V roku 1940 16 ročná Mexičanka Consuelo Velazquez napísala vášnivú pieseň o jej túžbe byť bozkávaná. Pieseň sa volá: "Bozkávaj ma stále" a zapálila srdcia a pery mužov a žien celého sveta.

Nahral ju Jimmy Dorsey a jeho orchester so speváčkou Kitty kallen a v roku 1944 sa na šesť týždňou stala jednotkou Billboard Magazínu.

Sunny Skylar, ktorý bol populárnym spevákom piesní ako boli Amor, And So To Sleep Again and Love Me With All Your Heart ju okomentoval nasledujúcimi známymi slovami:
"Je to naozaj úprimné vyznanie hlbokých citov mladého dievčaťa, ktorá zatiaľ nebola pobozkaná v čase, keď písala túto pieseň."

Consuelo Velazquez:
Bésame mucho
Bozkávaj ma stále

Bésame, bésame mucho
como si fuera esta noche
la última vez

Bozkávaj ma,
bozkávaj ma stále,
akoby táto noc mala byť posledná.

Bésame, bésame mucho,
que tengo miedo a perderte,
perderte después

Bozkávaj ma,
bozkávaj ma stále,
tak sa bojím, že potom Ťa stratím.

Quiero tenerte muy cerca
mirarme en tus ojos,
verte junto a mi
piensa que tal vez maňana
yo ya estaré lejos de aqui.

Chcem Ťa mať pri sebe blízko
aby som videla svoj odraz v Tvojich očiach,
vidieť Ťa pri sebe blízko,
s myšlienkou, že snáď zajtra
už budem ďaleko, veľmi ďaleko.

Bésame, bésame mucho
como si fuera esta la noche
la última vez.
Bésame, bésame mucho
Que tengo miedo
perderte, perderte después

Bozkávaj ma,
bozkávaj ma stále,
akoby táto noc mala byť posledná.
Bozkávaj ma,
bozkávaj ma stále,
tak sa bojím, že potom Ťa stratím.